Podstawowe pojęcia i projekt

Tkanina artystyczna ma służyć przede wszystkim uzewnętrznieniu swoich przemyśleć twórczych. Obowiązują tu zasady podobne jak w malarstwie i innych sztukach plastycznych. Dawniej tkactwo związane było jedynie z formą płaską współcześnie spotykamy często również formy przestrzenne. Aby osiągnąć oczekiwany efekt i zostać dostrzeżonym musimy poświęcić czas na poznanie zasad i wyrobienie sobie nawyku świadomego doboru surowców do formy. W naszych wstępnych planowaniach powinniśmy zawsze starać się przemyśleć powiązania gotowej kompozycji z miejscem gdzie będzie ona docelowo prezentowana. Jednym słowem zharmonizuje się z otoczeniem. 
Pierwszym krokiem w naszej drodze  jest zawsze pomysł i przetworzenie go w projekt malarski, a następnie pomocniczy rysunek w skali 1:1 zwany kartonem, który jest wzorem cały czas towarzyszącym nam podczas tkania.Podpinamy go pod naszą ramkę lub poziomy warsztat . 
Konstrukcja tkaniny zawsze oparta jest na tej samej zasadzie. Przeplatania dwóch grup nitek. Pionowe nitki to – osnowa. Są one mocniejszym szkieletem dla całej pracy tkackiej. Oraz dowolne ozdobne nitki poziome czyli – wątek. Opasują one siebie w określonym porządku nazywanym splotem. Najprostszym elementem jak wiemy jest punkt. W tkaninie jest to jeden przerzut nitki wątku nad nitka osnowy i odwrotnie nitki osnowy nad nitką wątku. W tkaninie warsztatowej zamalowana kratka to nitka osnowy nad wątkiem pusta to wątek nad osnową. Tak tworzymy rysunek splotu. W technice kilimowej to także kratkówka na której nanosimy zgeometryzowany projekt. Najmniej rygorów i zarazem najwięcej swobody daje nam technika gobelinowa i dywanowa. Projekt nie musi uwzględniać każdego punktu jak w poprzednio wyszczególnionych.
Schemat budowy każdej tkaniny widzimy na rysunku poniżej. Jeden pełen przeplot nitki wątku wśród nitek osnowy nazywamy uwiązem. 

tkaninaschematok     uwiaz

Projektować można z reguły dowolnie: za  pomącą komputera, ręcznie, niekiedy nie mając skonkretyzowanego planu także improwizując. (Wszystkie sposoby przedstawione są na warsztatach). Największą swobodę daje nam jednak technika gobelinu, gdzie kompozycja nie różni się od projektu malarskiego. Trzymamy się ogólnych zasad kompozycji i doboru kolorów i szukajmy natchnienia. 

Przedstawię kolejne etapy przygotowania projektu tkaniny t technice gobelinu  na podstawie Ikony „Matki Boskiej Kazańskiej” . Zachęcam również do lektury związanej z obrazem.  realizacja1Przeszukiwałam wszystkie kopie obrazu odpowiadającego moim wyobrażeniom tematu.
mb_kazanska-mrealizacja2

                                                      Na tej podstawie namalowałam projekt tkaniny.
Jest to dla tkacza schemat  będący bazą do uzyskania określonej gamy kolorystycznej przy barwieniu wątku i przeniesienia ich w tkaninie.
Dokładność odtworzenia szczegółów zależy natomiast od rysunku podpiętego pod krosnem, w naszym przypadku będzie to rama pionowa.

W tym celu kratkujemy projekt i przenosimy na karton o rozmiarze gotowej tkaniny.
realizacja3

 

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>